Nieuwsbrief 2, 15 februari 2024 |
|
Nieuwsbrief 2 | 15 februari 2024 |
Een optimale ontwikkelomgeving voor élk kind |
|
Voorwoord Annette Giling
Deze nieuwsbrief is volledig gewijd aan de subsidie ten behoeve van meer- en hoogbegaafde leerlingen - en hoe we deze in ons samenwerkingsverband de komende drie jaar gaan besteden. We brengen u graag op de hoogte van onze plannen en de professionals die betrokken zijn bij de uitvoering. De komende jaren richten we ons op het uitbreiden en verdiepen van expertise op de scholen, het opzetten van een leernetwerk van HB-experts en het uitbreiden en versterken van het dekkend aanbod voor HB-leerlingen. Ook de aansluiting met de kinderopvang en de doorstroom in het voortgezet onderwijs willen we versterken. Met elkaar werken we aan een optimale onderwijs- en ontwikkelomgeving voor élk kind. We zijn blij dat we voor deze mooie opdracht de juiste experts hebben kunnen aantrekken; zij stellen zich in deze nieuwsbrief aan u voor. Hartelijke groet, Annette Giling directeur-bestuurder |
|
‘Elke leerling wil in de eerste plaats gezíen worden, ook een hoogbegaafde leerling’ |
Bij hoogbegaafdheid is de gedachte al snel: geef de leerling maar wat extra uitdagend werk, dan komt het wel goed. Zo simpel is het zeker niet, vertelt Joyce Vriezen. Ze werkt als onderwijsadviseur bij 1801 én sinds kort bij samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer als projectleider hoogbegaafdheid. “De vraag waarom zoveel hoogbegaafde leerlingen vastlopen in het onderwijs, interesseert me al lange tijd. Dat begon toen ik het bij mijn dochter meemaakte.” |
|
De nieuwe HB-collega’s stellen zich voor |
Na de voorjaarsvakantie start in samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer ‘De Tandem’: een tussenvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs die uitvallen of dreigen uit te vallen. De Tandem biedt een combinatie van onderwijs en gespecialiseerde zorg, waarmee gekeken wordt hoe het best kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. De Tandem-collega’s Joyce, Ingrid, Martine en Sonja stellen zich in deze nieuwsbrief aan je voor. |
|
Subsidieregeling begaafde leerlingen: onze drie grote doelen |
Aan het begin van dit kalenderjaar hebben wij de besturen op de hoogte gebracht van de toegekende subsidie om de signalering en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen in de Haarlemmermeer verder vorm te geven. Het projectplan met de activiteiten voor de komende drie jaar vindt u eind deze maand op onze website. In deze nieuwsbrief leest u alvast een korte beschrijving van de drie grote doelen die we onszelf hebben gesteld. |
|
Over maatwerk en vroegtijdig herkennen: terugblik themabijeenkomst hoogbegaafdheid |
Donderdag 7 december was het dan zover: in de kleine theaterzaal van het Cpunt (voorheen de Meerse) kwamen intern begeleiders, HB-specialisten en directeuren bijeen om inspiratie op te halen en met elkaar in gesprek te gaan rondom het thema hoogbegaafdheid. Het programma was vol en veelzijdig. |
|
Kijken achter het gedrag: de zijnskenmerken bij hoogbegaafdheid |
Zijnskenmerken zijn een wezenlijk onderdeel van hoogbegaafden: dus ook van hoogbegaafde kinderen. Deze kenmerken vormen een ingang om hoogbegaafdheid bij een kind te signaleren en kunnen handvatten bieden voor goede begeleiding. |
|