Nieuwsbrief 3 | april 2024 |
|
Nieuwsbrief 3 | 25 april 2024 |
|
Verder bouwen in onze cyclische werkwijze |
|
Op 17 april werd het rapport Staat van het Onderwijs 2024 gepubliceerd. De berichtgeving hierover in de media is vooral gericht op de kwaliteit die te wensen over laat. Het rapport start met het benoemen van problemen zoals bestaanszekerheid, kinderarmoede, sociale ongelijkheid en polarisatie in de samenleving en ‘het onderwijs verkeert in zwaar weer’.
Kijkend naar het hoofdstuk over passend onderwijs is de inspectie ook niet onverdeeld positief. Ook hier ligt de focus op kwaliteit en oordeelt de inspectie dat - landelijk gezien - de kwaliteit van de geboden extra ondersteuning onvoldoende is. Dit is onder andere gebaseerd op de kwaliteit en aanwezigheid van OPP’s. (Naarmate de plannen van betere kwaliteit zijn, neemt de kwaliteit van de uitvoering ook toe). Landelijk gezien heeft slechts 30% van de leerlingen met extra ondersteuning een OPP. Om daar een positieve noot tegenover te zetten: De afgelopen jaren hebben wij een flinke slag geslagen in het werken met OPP’s en hier kunnen we de komende tijd goed op verder bouwen in onze cyclische werkwijze. Daar zijn we trots op!
En ondertussen blijven we samen met onze scholen en kernpartners vol energie en enthousiasme verder werken aan ons doel: het creëren van een optimale context voor ieder kind. Wat daar zeker een bijdrage aan levert zijn onze inspiratiebijeenkomsten. Speciaal wil ik nog even wijzen op de inspiratiebijeenkomst voor directeuren en intern begeleiders van 16 mei aanstaande: daar spreken Sofie Sergeant en Cordula Rooijendijk. Professionals met een staat van dienst … mis het niet!
Hartelijke groet,
Annette Giling
directeur-bestuurder
|
|
Laat je inspireren: bijeenkomst diversiteit en inclusie op donderdag 16 mei |
Ben je intern begeleider, zorgcoördinator of schooldirecteur en wil je meer weten over diversiteit en inclusie? Kom dan naar de inspiratiebijeenkomst in Theater C. in Hoofddorp. Sofie Sergeant, hoofddocent Burgerschap & Inclusie aan de Hogeschool Utrecht, geeft een lezing over inclusief onderwijs. Haar onderzoek is altijd actiegericht en zij zet in voor positieve verandering in de praktijk. Daarnaast is er een interactief college met Cordula Rooijendijk, die ons aan de hand van haar boek ‘Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren’ mee in de praktijk van diversiteit en kanselijkheid. Deelname is gratis, na afloop is er een hapje en een drankje. Meld je aan via secretariaat@po-haarlemmermeer.nl. |
|
Terugblik op de Krachtdag 2024: Samenwerken bij uitdagingen |
Op uitnodiging van de gemeente Haarlemmermeer namen de consulenten van Passend Onderwijs Haarlemmermeer en afgevaardigden van de scholen deel aan de Krachtdag 2024. Een inspirerende dag die geopend werd door de wethouders Charlotte van der Meij en Charif El Idrissi. |
|
De ontwikkelgesprekken komen er weer aan |
Binnen de gesprekkencyclus op de scholen zijn twee ontwikkelgesprekken opgenomen die gaan over passend onderwijs. In oktober/november het startgesprek en in april/mei het evaluatiegesprek. |
|
Van verzuim naar schoolaanwezigheid |
De netwerkbijeenkomst van 27 februari 2024 stond in het teken van schoolaanwezigheid en langdurig verzuim. Het doel van de bijeenkomst was een eerste aanzet tot het kijken met een andere bril: van verzuim naar schoolaanwezigheid. |
|
Meedenken over inclusie, hoogbegaafdheid en jeugdhulp op school? Word lid van de OPR! |
De ondersteuningsplanraad (OPR) is het medezeggenschapsorgaan van ons samenwerkingsverband. De raad bestaat uit betrokken ouders en medewerkers van scholen om vanuit de eigen expertise te kunnen meedenken en -praten over de plannen van het samenwerkingsverband. Samen streven we naar hetzelfde doel: goed doen voor elk kind. Voor onze OPR zoeken we nieuwe leden. Iets voor jou? Lees meer over de rol, taken en vergoeding: |
|
Gaaf voor de Start helpt hoogbegaafden soepel naar de middelbare school |
De overstap van de basisschool naar de middelbare school is voor hoogbegaafde leerlingen vaak groot en sluit niet altijd aan op hun ontwikkeling en behoeften. Daarom is er Gaaf voor de Start, dat helpt om de overstap soepel te maken. |
|